Tvrdost matrace

Tvrdost matrace, respektive tuhost matrace chcete-li, může být ošemetným tématem k diskusi. Proč? Zkrátka proto, že každý vnímá tvrdost matrace trochu jinak. Stejně jako u každého našeho fyzického pocitu je to velmi subjektivní a individuální záležitost, která je závislá na naší velikosti, tvaru těla, tělesné hmotnosti a mnoha dalších faktorech. Naštěstí však existuje několik měřítek a standardů, které můžeme použít, abychom lépe porozuměli tomu, jak pro sebe najít správnou tvrdost matrace.

Tvrdost matrace

Abychom vám pomohli dozvědět se trochu více o tvrdosti a vy tak mohli přijít na to, jakou tvrdost matrace potřebujete, sestavili jsme tohoto průvodce. V něm si řekneme něco o tom, co je to tvrdost, jak se měří a jak vybrat úroveň tvrdosti, která je vhodná pro naše jedinečné potřeby spánku. Řekneme si také něco o rozdílu mezi tvrdostí a podporou, což jsou dva termíny, které se často zaměňují. S ohledem na to vše začněme tím, že vám povíme o tom, co přesně tvrdost je.

Co je tvrdost matrace?

Tvrdost matrace se vztahuje k počátečnímu pocitu, který zažíváme, když se na matraci položíme. Zabořili jsme se do matrace nebo ležíme skutečně na ní? Cítíme na různých místech našeho těla různý tlak, nebo nás matrace jakoby obejmula? To je jen pár triviálních otázek z mnoha, které si můžeme položit, abychom zjistili, zda je matrace měkká, středně tvrdá nebo tvrdá.

Aby mohli spotřebitelé lépe porozumět tvrdosti, zavedli výrobci škálu tvrdosti, která je jasně srozumitelná. Trochu nešťastné je, že nebyla zavedena jen jedna jediná škála, ale hned tři. Tou první a v našich končinách nejpoužívanější je škála H1 až H4, respektive T1 až T4 (škála je totožná, jen jsou jiná písmena). Druhá užívaná škála je od 1 do 7. Není tak častá, jako první zmiňovaná, ale i u nás se s ní můžete ne zcela zřídka setkat. Třetí a u nás prakticky nepoužívanou je škála od 1 do 10, která je fakticky jen rozšířenější verzí škály od 1 do 7. Tato škála je velmi oblíbená například v USA. Všechny tyto škály nicméně poměrně věrohodně vystihují jednotlivé stupně tvrdosti matrace, přičemž vždy platí, že čím je vyšší číslo, tím je větší tvrdost matrace. Těmito stupnicemi se budeme podrobně zabývat o něco později v tomto článku. Nyní si probereme základní členění tuhosti matrací, a to na měkké, středně tvrdé a tvrdé.

Měkké matrace

Měkké matrace obecně spadají do kategorie H1/T1 (1-3 na škále od 1 do 7). Obvykle mají vysoce tlumící tlusté vrstvy paměťové pěny či prošívané polštářové vrstvy ve svých svrchních částech, také označovaných jako komfortní vrstvy. Vyznačují se pocitem hlubokého zaboření, obejmutí těla a úlevou od tlaku. Na měkké matraci nepocítíte téměř žádnou formu tlaku, což znamená, že se pravděpodobně budete cítit více „v ní“ než „na ní“. Měkké matrace jsou obecně preferovány těmi, kdo spí výhradně na boku, nebo těmi, kteří potřebují ulevit od tlaku na ramena, boky a spodní část zad obecně.

Středně tvrdé matrace

Středně tvrdé matrace obecně spadají do kategorií H2-H3/T2-T3 (4-5 na škále od 1 do 7). Tyto matrace obvykle kombinují vrchní vrstvy z měkké pěny s pevným jádrem, které bývá nejčastěji z pěny s vysokou hustotou, nebo z taštičkových pružin. To vytváří rovnováhu mezi omezením tlaku a podporou, což je ideální kombinace pro naprostou většinu lidí. I když můžete na středně tvrdé matraci zaznamenat jisté zaboření, nemělo by vás nijak výrazně omezovat v pohybu na matraci. Z tohoto důvodu středně tvrdé matrace vyhovují především lidem, kteří během spánku mění pozice a také těm, kdo spí na zádech.

Středně tvrdé matrace

Tvrdé matrace

A konečně tvrdé matrace. Tvrdé matrace obecně spadají do kategorie H4/T4 (6-7 na škále od 1 do 7). Tyto matrace mají jen zřídka výraznější množství měkkých materiálů ve svých svrchních komfortních vrstvách. Klasicky je tvoří tenká vrstva měkké pěny, která je položena na jádro z vysokohustotní pěny, nebo pružin. Tvrdé matrace jsou z principu věci velmi podpůrné. Na tvrdé matraci by měla každá část vašeho těla na matraci ležet a nebýt do ní zabořená (do jisté míry pochopitelně, neležíte na betonové podlaze). Tvrdé matrace vyhovují především lidem s vysokou váhou (to nezbytně neznamená s nadváhou, či obezitou) a těm, kteří spí výhradně na břiše.

Škály tvrdosti

Nyní, když už víme, co je to tvrdost matrace a známe základní členění na měkké, středně tvrdé a tvrdé, můžeme se přesunout k jednotlivým škálám tvrdosti a podrobněji si vysvětlit, co od jednotlivých stupňů tvrdosti na těchto škálách očekávat. Postupně si probereme škály H1-H4 (T1-T4), 1-7 a 1-10.

Škála tvrdosti H1-H4 / T1-T4

Pro škálu H1-H4 existuje tabulka pro výběr ideální tvrdosti matrace na základě výšky a váhy konkrétního člověka. Tuto tabulku naleznete o něco níže. Je však nutné zmínit, že tato tabulka nezohledňuje mnoho dalších faktorů, jako je například pozice ve spánku. Berte ji proto opravdu jen jako orientační. Zapomenout pak nesmíme ani na fakt, že existuje ještě méně rozšířená škála H1-H5 (T1-T5). H3 (T3) zde tvoří mezistupeň mezi H2 a H4, které jsou v námi uvedené škále H2 a H3.

  • H1/T1 – Měkká matrace: Skutečně měkké matrace vyráběné především z latexu. Pakliže není jejich použití nutné ze zdravotních důvodů, nedoporučuje se jejich užívaní osobám, jejichž váha přesahuje 60 kilogramů. Vyznačují se vysokou pružností a schopností přizpůsobit se tvaru těla. Vyhledávané jsou hlavně ženami menšího vzrůstu, seniory a osobami s bolestmi kloubů.
  • H2/T2 – Středně měkká matrace: Matrace se stupněm tvrdosti H2/T2 patří společně s H3/T3 mezi zcela nejoblíbenější. Touto tuhostí mohou disponovat téměř všechny typy a druhy matrací – ze studené pěny, z líné pěny, sendvičové, pružinové, polyuretanové i latexové. Jsou elastické, přizpůsobivé a udržují páteř v rovině. Ideální váhové rozpětí u osob, které by měly spát na této matraci, je 60 až 80 kilogramů. V potaz je nutné vzít také pozici ve spánku. Tvrdost matrace H2/T2 je nejlepší to ty, kteří spí na boku.
  • H3/T3 – Středně tvrdá matrace: Matrace s tvrdostí H3/T3 jsou materiálově a konstrukčně velmi podobné matracím s tvrdostí H2/T2. Například u pěnových matrací je pak vyšší tuhosti dosaženo použitím hustší pěny. V závislosti na váze člověka, která by se v tomto případě měla obecně pohybovat mezi 65 a 95 kilogramy, mohou být teoreticky vhodné pro všechny typy pozic ve spánku. Fakticky je ale vyhledávají hlavně muži, osoby s vyšší hmotností, lidé mladšího věku a obecně ti, kteří rádi spí „na tvrdším“.
  • H4/T4 – Tvrdá matrace: Opravdu velmi tvrdé matrace, jejichž konstrukce a použité materiály mají zajistit pohodlný a zdravý spánek především lidem s vysokou tělesnou váhou. Jak již bylo řečeno dříve, nemusí jít nutně o osoby s nadváhou, či obezitou. Těm, kteří neváží alespoň 90 kilogramů s největší pravděpodobností nebudou vyhovovat. Je však třeba podotknout, že mohou vyhovovat i lehčím osobám, které spí na břiše a mají rádi spánek „na tvrdém“.
Škála tvrdosti H

Škála tvrdosti 1-7

  • 1 – Extra měkké matrace: Tato tvrdost matrace s trochou nadsázky ani neexistuje, respektive dospělý člověk na takové matraci nikdy nebude spát. Extra měkké matrace jsou určeny pro ty zcela nejmenší děti.
  • 2 – Velmi měkké matrace: Velmi měkké matrace zastupují například prachobyčejné matrace z molitanu, se kterými se lze setkat v rámci nějakého levného ubytování někde na chatě. Pro krátkodobé účely se jedná o relativně rozumnou volbu, neboť je to levné a poměrně komfortní řešení. Takovéto matrace však zpravidla nevytvářejí pro tělo žádnou oporu a proto jsou ze zdravotního hlediska pro dlouhodobé používání zcela nevhodné.
  • 3 – Měkké matrace: Mezi měkké matrace řadíme především ty z latexu a s paměťovou pěnou (línou pěnou chcete-li). Celkově vzato jsou velice pohodlné, protože vytváří jen minimální nezbytný protitlak a perfektně se přizpůsobují tvaru těla. Nejvhodnější a současně nejoblíbenější jsou seniorů, žen, lidí s bolestmi kloubů a těch, kteří spí na boku.
  • 4 – Středně tvrdé matrace: Středně tvrdé matrace jsou vyráběny z různých materiálů a používají se u nich různé konstrukce. Zpravidla jde o kombinaci tvrdších a měkčích materiálů, díky čemuž je dosaženo pomyslné rovnováhy mezi vnímanou tvrdostí a měkkostí. Jsou dostatečně poddajné a kopírují tvar těla, ale ne přespříliš, a to kvůli tomu, aby byla páteř udržena v rovině. Tento stupeň tuhosti je poměrně univerzální a v závislosti na mnoha faktorech může být vhodný pro velkou část lidí.
  • 5 – Tvrdé matrace: Tvrdé matrace jsou typologicky velmi podobné středně tvrdým matracím. V tomto případě však v rámci kombinace tvrdších a měkčích materiálů převažují ty tvrdší. Jejich univerzálnost je také poměrně velká. Preferovány však budou spíše muži a těmi, kdo spí na zádech nebo na břiše, zatímco středně tvrdé matrace budou vyhledávat s větší mírou ženy a lidé, kteří spí na boku.
  • 6 – Velmi tvrdé matrace: Tuhost těchto matrací je už skutečně vysoká. Pro většinu žen, starších lidí, osob s pohybovými problémy, lidí s nízkou tělesnou hmotností a těch, kteří spí na na boku budou nepohodlné a zdravotně nevhodné. Vhodné jsou především pro statné jedince upřednostňující při spánku pocit tvrdé podložky, kteří spí na břichu nebo na zádech.
  • 7 – Extra tvrdé matrace: Tvrdost matrace je zde na maximu. Neexistují u nich naprosto žádné komfortní vrstvy. Vhodné a pohodlné jsou prakticky výhradně jen pro lidi s velmi vysokou tělesnou hmotností.

Škála tvrdosti 1-10

  • 1 z 10 – Extrémně měkké: Takto měkké matrace sice fyzicky existují, ale za standardních okolností se s nimi nesetkáte, protože nevytváří naprosto žádnou podporu pro tělo a normálně se na nich nevyspíte.
  • 2 z 10 – Ultra měkké: Jedná se o podobný případ jako u extrémně měkkých matrací. Existují, v jistých případech se používají, ale v obchodě se s nimi nesetkáte, protože jsou za normálních okolností pro normálního člověka nevhodné a nepohodlné.
  • 3 z 10 – Velmi měkké: S velmi měkkými matracemi se již setkat můžete, ale nebude to zcela běžně. Jsou typické pro svou obrovskou poddajnost, kdy se do nich můžete zabořit až 10 centimetrů hluboko v závislosti na jejich výšce. Navzdory tomu však již poskytují jistou míru podpory pro tělo. Nejvhodnější jsou pro osoby spící na boku.
  • 4 z 10 – Měkké: Tyto matrace jsou stále dosti měkké, ale díky o něco nižším komfortním vrstvám působí vyváženěji než velmi měkké matrace. Nedochází u nich k tak výraznému zaboření se do matrace, které je nicméně stále značné. I v tomto případě platí, že jsou z hlediska polohy spánku vhodné prakticky výhradně pro spánek na boku.
  • 5 z 10 – Středně měkké: Středně měkké matrace jsou nejnižším stupněm měkkosti v rámci této škály. Stále jsou u nich relativně velké komfortní vrstvy, které jsou však již položeny na robustních základnách z vysokohustotní pěny nebo s pružinami.
  • 6 z 10 – Středně tvrdé: Většina matrací na trhu se v rámci škály tvrdosti 1-10 pohybuje v rozmezí tvrdosti 6-7. Středně tvrdé matrace dosahují pomyslné ideální rovnováhy mezi uvolněním tlaku a podporou. Mohou být vyrobeny buď výhradně z pěny, nebo z kombinace pěny a pružin. Tyto matrace jsou obecně poměrně univerzální a vyhovují velkému množství lidí.
  • 7 z 10 – Lehce tvrdé: U lehce tvrdých matrací můžeme skutečně mluvit o jisté míře tvrdosti. Je zde patrná vlastnost držet spící osobu „na matraci“ a nikoliv „v matraci“. Vyhovovat budou osobám, které během spánku mění pozice a také těm, kdo spí na zádech, nebo na břiše.
  • 8 z 10 – Tvrdé: Od tvrdých matrací je třeba očekávat skutečnou tuhost, která nedovolí, aby se člověk do matrace jakkoliv „propadl“. Jsou výborné pro ty, kteří spí na břiše nebo na zádech a zcela nevhodné pro osoby, které spí na boku.
  • 9 z 10 – Velmi tvrdé: Velmi tvrdé matrace jsou prakticky stejné jako tvrdé matrace (ano, jsou tvrdší) s tím rozdílem, že jsou určeny pro osoby se zvýšenou tělesnou hmotností, které chtějí mít stejný pocit z tvrdosti matrace jako osoby se standardní hmotností, kterým vyhovuje stupeň tvrdosti 8.
  • 10 z 10 – Ultra tvrdé: Jedná se obdobný případ jako je tomu u ultra měkkých a extrémně měkkých matrací. Existují, ale za běžných okolností se s nimi nesetkáte a v obchodě na ně nenarazíte.

Ideální tvrdost matrace

Nyní je potřeba položit si tu nejdůležitější otázku. Jaká je ideální tvrdost matrace? Jak jste pravděpodobně pochopili, na tuto veledůležitou otázku neexistuje dost dobrá odpověď. Proč? Protože vnímání tvrdosti je individuální a subjektivní věc. Například tvrdá matrace může být vynikající pro člověka spícího na břiše, ale naprosto příšerná pro člověka spícího na boku. Abychom tuto problematiku trochu více rozvedli a pomohli vám zjistit, jaká je ideální tvrdost matrace právě pro vás, uvedli jsme vše do kontextu pozic ve spánku.

Ideální tvrdost matrace

Ideální tvrdost matrace pro spaní na zádech

Lidé spící na zádech jsou zajímavou skupinou, protože svými potřebami spadají přímo mezi lidi spící na břiše a lidi spící na boku. Pokud je matrace příliš tvrdá, mohou v zádech pociťovat zbytečné napětí a společně s tím i jistý pocit sevření v dolní části zad. Pokud je pak příliš měkká, mohou se jejich boky zabořit do matrace mimo osu zarovnání s rameny. Z tohoto důvodu se obvykle doporučuje, aby se lidé spící na zádech drželi v pomyslném středu škál tvrdosti matrace.

Proč je tato úroveň tuhosti v tomto případě dobrá? Protože pomáhá udržet páteř v neutrální poloze, vytváří podporu pro pohodlný spánek, zmírňuje tlak a ulevuje od případné bolesti, a to zejména u těch, kteří bojují s věcmi, jako je fibromyalgie a artritida.

Osoby, které spí na zádech, najdou pohodlí na různých typech matrací, ale při výběru by měli soustředit svou pozornost především na hybridní matrace. Aby mohla být matrace klasifikována jako hybridní, musí se skládat z pěnové i pružinové vrstvy, které společně vytvářejí dokonalou souhru mezi pružností a zabořením.

Pro více informací se podívejte na Nejlepší matrace pro spaní na zádech.

Ideální tvrdost matrace pro spaní na boku

Potěšit vhodnou matrací ty, kteří spí na boku, je o něco těžší, než je tomu u lidí spících na zádech. Tato skupina potřebuje měkkou matraci poskytující dostatek prostoru pro zaboření se, který uvolňuje tlak na ramena, boky a spodní část zad. V těchto případech bude vhodná zejména matrace se zónovou podporou. Zónové matrace jsou měkčí v oblasti ramenou, aby jim ulevily od tlaku, ale tvrdší v oblasti boků, čímž je vytvořena správná podpora v dolní části zad.

I když je u osob spících na boku podpora stále velmi podstatná, potřebují především vysoké měkké komfortní vrstvy. Ty pomáhají tlumit tlak na klouby a kosti, když se tělo zaboří do konstrukce matrace. Lidem spícím na boku lze doporučit především matrace z paměťové pěny, které jsou vyhlášené pro hluboké obepínání těla, boření se a zmírňování tlaku.

Pro více informací se podívejte na Nejlepší matrace pro spaní na boku.

Ideální tvrdost matrace pro spaní na břiše

Osoby spící na břiše jsou opakem těch, kteří spí na boku, protože potřebují tvrdší matrace s dostatkem zdvihu a podpory. Aby se zabránilo nepříjemnému ohnutí v dolní části zad, musí se zajistit, aby byly boky v jedné úrovni s rameny, čímž se vytvoří neutrální a správná pozice páteře. To je zvláště důležité pro prevenci bolesti zad. Z toho důvodu musejí lidé spící na břiše vybírat mezi matracemi, které spadají do tvrdého spektra.

Stejně jako ostatní nicméně potřebují také pohodlí. Klíčem je najít matraci, která spojuje silně podpůrné vnitřní vrstvy s pohodlnými svrchními vrstvami pro uvolnění primárního tlaku. Lidem spícím na břiše budou pravděpodobně nejvíce vyhovovat pružinové a hybridní matrace s nízkou svrchní komfortní vrstvou.

Pro více informací se podívejte na Nejlepší matrace pro spaní na břiše.

Tvrdost a podpora

Když se mluví o tvrdosti a podpoře, mnoho lidí nesprávně předpokládá, že jsou tyto pojmy synonyma. Ve skutečnosti odkazují na dvě zcela odlišné věci. Tvrdost je o okamžitém pocitu, který zažijete, když si lehnete na matraci. Podpora znamená, jak dobře matrace udržuje vaši páteř ve správné vyrovnané poloze. Fakticky tak můžete narazit na měkkou matraci s velkým množstvím podpory a tvrdou matraci prakticky bez podpory.

Tvrdost a podpora matrace

Zorientovat se ve vnímání tvrdosti a podpory může být obtížné, ale je důležité tyto faktory při výběru a nákupu nové matrace neopomíjet. Pamatujte! Tvrdost je jednoduše to, jak matraci vnímáte. Uvolňuje tlak? Přijde vám pohodlná? Pruží, tlačí nebo je to něco mezi tím? Podpora je o tom, zda matrace nastaví vaši páteř do neutrální polohy. Lehněte si do vaší preferované polohy na spaní. Máte pocit, že matrace dělá něco dobře nebo špatně? Drží vaši páteř v přímé linii od ramen až po boky? Když se zaměříte na každý z těchto faktorů individuálně, budete schopni najít matraci, která vám poskytne potřebnou oporu a zároveň bude mít tu správnou úroveň tuhosti splňující vaše požadavky. Další tipy najdete v našem návodu Jak vybrat matraci.

Jak vybrat tvrdost matrace

Pomalu se blížíme ke konci tohoto průvodce výběrem tvrdosti matrace a vyvstává otázka, zda je možné k tomuto tématu ještě něco napsat. Ano, ještě něco málo máme na srdci. Několik málo rad a trochu opakování.

  • Poloha při spánku – Poloha během spánku je zcela nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje to, jak tvrdá matrace nám bude vyhovovat. Obecně vzato platí, že pro spánek na boku vybíráme mezi měkčími matracemi, pro spánek na zádech mezi středně tvrdými matracemi a pro spánek na břiše mezi tvrdšími matracemi.
  • Váha – Důležitým faktorem je také tělesná hmotnost. Těžším jedincům budou vyhovovat vyšší matrace, které poskytují dostatek pěnových vrstev, na které je možné více tlačit aniž by ztratily schopnost poskytovat podporu. Pro osoby s vyšší tělesnou hmotností jsou vhodné také adekvátní pružinové matrace. Těžší lidé také vnímají matrace jako měkčí, než ve skutečnosti jsou, respektive je vnímají odlišně od jedinců se standardní váhou.
  • Tělesný typ – Uvědomění si toho, jaký je váš tělesný typ, vám také pomůže určit úroveň tvrdosti, kterou potřebujete. Pokud máte relativně těžší střední část těla, budete chtít tvrdou zónovou matraci s podpůrným jádrem, aby byla vaše páteř v neutrální poloze. Pokud je pak například vaše váha nízká, bude vaše tělo interagovat především se svrchními vrstvami matrace, takže můžete dát přednost měkčí matraci, která vám poskytne dostatek pohodlí.
  • Tvrdost není podpora – Nezapomeňte, že podpora a tvrdost nejsou totéž. Můžete najít matraci s výraznou podporou, která je stále velmi měkká a splní všechny vaše potřeby a požadavky na minimalizaci tlaku.
  • Buďte průměrní – Pokud ani po přečtení tohoto návodu stále netušíte, jakou tvrdost byste měli vybrat, doporučujeme zvolit zlatou střední cestu. Matrace, které nejsou ani měkké, ani tvrdé vyhovují ve značné míře většině lidí.
  • Pozor na měkké matrace – Lidé ke slovu „měkký“ tak nějak přirozeně tíhnou. Dává to smysl, protože toto slovo evokuje pohodlí. Měkké matrace jsou však pro mnoho lidí ve skutečnosti nepohodlné, protože neposkytují dostatečnou podporu pro většinu poloh. Realita je dokonce taková, že měkké matrace patří k nejvíce vraceným matracím. Pokud si tedy chcete pořídit měkkou matraci, ujistěte se, že to pro vás dává smysl.

Závěrem

Když přemýšlíte o tom, jak tvrdou matraci pro sebe zvolit, nezapomeňte se zaměřit na polohu, ve které spíte, na vaši váhu a tělesný typ, na potřebnou podporu a na to, jak moc chcete, aby vás matrace objímala. Takto budete připraveni najít úroveň tvrdosti svých snů.